Wednesday 30 July 2008

Bravo Vega! Winners of Global Online Marketing Challenge



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Congratulations to brand communications school Vega for winning the top spot in the South African leg of the Google Global Online Marketing Challenge - ahead of another 5 other South African universities. This challenge is one of the biggest global university competitions, in which 1,650 student teams competed across 47 different countries. On an international level, Vega's winning team finished in the top 50 within Europe, the Middle East and Africa.

The Google Online Marketing Challenge is a hands-on exercise that gives undergraduate and post-graduate students direct experience of online advertising as part of their course. Participating teams each received the equivalent of US$200 to spend on AdWords advertising. They paired up with an online business of their choice to devise an effective online marketing campaign using AdWords. They were then required to outline a strategy, run the campaign, assess their results and give the business their recommendations to further develop their online marketing.

The wining team from Vega chose to promote Comet Online Car Rental, a 15 year old South African car rental company. Over the three weeks of the competition, their online marketing spend was $190, keeping them within budget. The campaign they created led to more than half a million search impressions on Google, which generated about 350 leads to Comet.

Dr Carla Enslin, Vega's Academic Head and Cape Town Campus Navigator observes that “Working with real brands, real budget, real time and real space, the Google competition is a fresh win-win approach to experiential learning. We are very proud of the students' achievement and applaud the insight and experience that all teams have gained.”

From the Google side, Lee Hunter, who is our Product Marketing Manager in EMEA, tells more of the story. “Following demand from professors and students across the world, we joined forces to develop this global competition to give students a practical taste of online marketing. Around 8,500 students across the world participated. The fact that the majority of these teams were able to improve the online presence of a local, small business in just three weeks, suggests how powerful and user-friendly a tool online marketing can be for small- and medium-sized businesses.”

The winning team from Vega will soon meet with our Google South Africa team to celebrate their national victory, in true South African style. Students will also be given time with AdWords specialists to analyse the results of their ad campaign and discuss ways they could have improved results even more.




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Bravo Vega! L’université remporte le premier prix sud-africain du concours marketing sur Internet organisé par Google.

Félicitations à l'université Vega pour avoir remporté le premier prix en Afrique du Sud du concours marketing sur Internet organisé par Google devant 5 autres universités sud-africaines. Ce concours est l’un des plus importants au niveau universitaire puisque 1 650 équipes d’étudiants venant de 47 pays différents se sont mesurés les unes aux autres en 2008. Au niveau international, Vega peut être fière d’avoir fini dans les 50 premières équipes en Europe, Moyen Orient et Afrique.

Mais en quoi consistait ce concours exactement ? Il s’agit d’un exercice pratique où les étudiants ont expérimenté la publicité sur Internet. Les équipes d’étudiants qui ont participé au concours ont reçu l’équivalent de 200 dollars à dépenser sur le programme de publicité AdWords de Google. Leur mission a été de choisir une entreprise possédant un site Internet et de développer pour cette entreprise une campagne de publicité sur Google. Chaque équipe a développé une stratégie et une campagne de publicité, a ensuite analysé les résultats et conclu par des recommandations quant au développement futur de la présence en ligne de leur cas d’étude.

L’équipe gagnante de Vega a choisi de promouvoir Comet Online Car Rental, une PME sud-africaine de location de voitures, établie depuis 1993. Leur dépense sur 3 semaines de campagne a été de 190 dollars, donc sous la limite budgétaire requise. La campagne de publicité a généré 500 000 impressions et plus de 350 nouveaux contacts et clients potentiels pour Comet.

Carla Enslin qui est à la tête du Campus de Vega à Cape Town a déclaré : « Les étudiants ont travaillé avec de véritables sociétés, un vrai budget, et en temps réel. Le concours de publicité en ligne organisé par Google est un exemple parfait d’éducation basée sur l’expérience. Nous sommes très fiers du succès rempoté par nos étudiants et applaudissons l’expérience ainsi acquise ».

Lee Hunter, Marketing Manager à Google en Europe dit : « Suite à la demande venant de professeurs et d’étudiants du monde entier, nous avons créé ce concours qui a pour but de donner aux étudiants une expérience réelle de la publicité sur Internet. En tout, environs 8 500 étudiants y ont participé. Le fait même que des étudiants aient réussi à améliorer la présence sur Internet d’entreprises locales en à peine trois semaines montre à quel point la publicité sur Internet est efficace et facile à utiliser, même pour des entreprises de taille modeste. »

L’équipe gagnante de Vega rencontrera bientôt notre équipe Google Afrique du Sud pour une célébration en bonne et due forme de leur victoire nationale et sera invitée à réviser leur campagne de publicité afin de comprendre de quelle façon elle aurait pu apporter des résultats encore plus impressionnants.

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