Announcing the Africa News Innovation Challenge winners
En FrançaisDigital tools are an increasing impetus for innovation across African newsrooms. From crowdsourcing content to using infographics to tell stories, journalists are finding new ways to report the news. We're excited to be supporting these innovators through the $1 million Africa News Innovation Challenge, announced in May this year—the latest in a series of projects to spur innovation in African journalism.
Run by the the African Media Initiative, other partners include Omidyar Network, the Bill & Melinda Gates Foundation, the John S. and James L. Knight Foundation, the U.S. State Department, the Konrad Adenauer Stiftung (KAS) and the World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA). The response to the challenge was really enthusiastic, with more than 500 proposals submitted.
The 20 winners are all exciting digital journalism projects that will contribute to solving some of the biggest challenges facing the African media industry. They range from mobile apps to mobilise citizens against corruption and improved infographics to communicate complex issues, to developing new platforms for sharing content on buses and taxis. Key themes among the projects include a growing concern about manipulated online content, the security of communications with whistleblowers and sources, and the need to improve engagement with audiences.
The projects have the potential to be replicated by media elsewhere in Africa, or to be scaled up across the continent, to create wide and sustained impact. Some projects will also develop new tools to support newsrooms and boost media revenues to support sustainable journalism. Winners will receive cash grants ranging from $10,000 to $100,000; technology support from a team of four developers at AMI’s jAccelerator lab in Kenya, and business development support from top media strategists affiliated with the World Association of Newspapers & News Publishers. Ten of the winners will also be flown to the Knight Foundation’s annual M.I.T. Civic Media Conference in the U.S., while the rest will be showcased at other important industry events.
The ANIC winners are: - AdBooker (South Africa)
- Africa Check (South Africa / Nigeria)
- skyCAM (Kenya / Nigeria)
- Africa’s Wealth (renamed NewsStack) (Nigeria / Namibia)
- Citizen Desk (Mozambique)
- Code4Ghana (Ghana)
- ConvergeCMS (Kenya / Tanzania / Uganda)
- CorruptionNET (South Africa)
- DataWrapper (Nigeria / Senegal / Tanzania)
- End-to-End (renamed LastMile Crowdmapping) (Liberia / Ghana / Kenya)
- FlashCast (Kenya)
- Green Hornet (South Africa)
- ListeningPost (South Africa)
- MoJo: Keeping media honest by monitoring online journalism (South Africa)
- openAFRICA (Kenya / Nigeria / Rwanda / South Africa)
- ODADI (renamed Code4SouthAfrica) (South Africa)
- Oxpeckers (South Africa)
- Wikipedia Zero (Cameroon / Ivory Coast / Tunisia / Uganda)
- ZeroNews (pan-African)
You can learn more about the winners’ projects on the ANIC website.
We can’t wait to see how these innovations unfold and we look forward to working with more African journalists to help them use technologies to tell important stories.
Posted by Julie Taylor, Communications Manager, Sub Saharan Africa====
Annonce des lauréats de l’Africa News Innovation Challenge
Les outils numériques donnent un nouvel élan à l’innovation dans les salles de presse d’Afrique. Depuis le crowdsourcing de contenu à l’utilisation de l’infographie pour relayer des événements, les journalistes trouvent de nouveaux moyens pour rendre compte de l’actualité. Nous sommes heureux d’apporter notre soutien à ces innovateurs par l’intermédiaire de l’initiative Africa News Innovation Challenge, annoncée en mai dernier—dernière d’une série de projets visant à stimuler l’innovation dans le secteur du journalisme.
Ce projet est géré par African Media Initiative, les autres partenaires sont Omidyar Network, la Fondation Bill & Melinda Gates, la Fondation John S. and James L. Knight, le Département d’État des États-Unis, le Konrad Adenauer Stiftung (KAS) et la World Association of Newspapers and News Publishers (WAN-IFRA). Avec plus de 500 propositions soumises, cette initiative a reçu un accueil très enthousiaste.
Les 20 lauréats primés aujourd’hui sont porteurs de projets extrêmement prometteurs dans le domaine du journalisme, qui ont tous pour objectif de contribuer à résoudre les problèmes les plus critiques auxquels le secteur des médias est aujourd’hui confronté. Les projets retenus sont de tout orrdre : applications sur mobile destinées à mobiliser les citoyens contre la corruption, amélioration de l’infographie pour aider à expliquer des problèmes complexes, nouvelles plates-formes de partage de de contenu à bord des bus et des taxis. Les thématiques clés qui se retrouvent dans ces projets ont notamment trait à l’inquiétude croissante concernant la manipulation des contenus en ligne, la sécurité des communications, des dénonciateurs et des sources, et à la nécessité d’améliorer la participation des différents publics.
Ces projets peuvent être repris par les médias dans d’autres régions d’Afrique, ou développés à l’échelle du continent afin de produire un impact significatif et durable. Certains d’entre eux seront également axés sur le développement de nouveaux outils pour les salles de presse,et l’augmentation des revenus des médias afin de soutenir un journalisme durable. Les lauréats recevront une subvention en numéraire d’un montant allant 10 000 à 100 000 dollars, une assistance technique assurée par une équipe de quatre développeurs du laboratoire jAccelerator lab d’AMI basé au Kenya, ainsi qu’une aide au développement d’activité apportée par des stratégistes médias de réputation mondiale affiliés à la World Association of Newspapers & News Publishers. Dix de ces lauréats pourront également assister à la M.I.T. Civic Media Conference, événement annuel organisé par la Knight foundation, tandis que les autres participeront à d’autres événements de premier plan.
Les lauréats de l’ANIC sont : - AdBooker (Afrique du Sud)
- Africa Check (Afrique du Sud / Nigeria)
- skyCAM (Kenya / Nigeria)
- Africa’s Wealth (renommé NewsStack) (Nigeria / Namibie)
- Citizen Desk (Mozambique)
- Code4Ghana (Ghana)
- ConvergeCMS (Kenya / Tanzania / Ouganda)
- CorruptionNET (Afrique du Sud)
- DataWrapper (Nigeria / Sénégal / Tanzanie)
- End-to-End (renommé LastMile Crowdmapping) (Liberia / Ghana / Kenya)
- FlashCast (Kenya)
- Green Hornet (Afrique du Sud)
- ListeningPost (Afrique du Sud)
- MoJo : Préserver l’intégrité des médias en contrôlant le journalisme en ligne (Afrique du Sud)
- openAFRICA (Kenya / Nigeria / Rwanda / Afrique du Sud)
- ODADI (renommé Code4SouthAfrica) (Afrique du Sud)
- Oxpeckers (Afrique du Sud)
- Wikipedia Zero (Cameroun / Côte d’Ivoire / Tunisie / Ouganda)
- ZeroNews (Afrique)
Pour en savoir plus sur les projets des lauréats, consultez le site Internet de l’ANIC.
Nous sommes impatients de voir comment ces innovations seront déployées et nous réjouissons à la perspective de travailler en collaboration avec un plus grand nombre de journalistes afin de les accompagner dans l’utilisation des technologies pour relayer les informations importantes.
Publié par Julie Taylor, responsable de la communication, Afrique sub-saharienne
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